Mer om sekularism till höger och vänster

Analysen av den franska sekulära opinionen (laïcité) visar att det finns två dimensioner av sekularism. En republikansk, som är mindre vanlig i den yngre generationen, och en separatistisk sekularism. Starkast anslutning till till sekularismen som helhet finns på vänster-flygeln men många katoliker – särskilt franska medborgare till höger – är anhängare av en republikansk sekularism. Det som skiljer vänster- och högersekularister är med vilka andra attityder sekularismen kombineras. Hos vänster-sekularisterna kombineras motståndet mot den muslimska sjaletten med tolerans, hos höger-sekularister med främlingsfientlighet.

Detta är en fri översättning av ett abstract till artikeln ”Dimensions de la laïcité” av Martine Barthélemy och Guy Michelat i Revue Francaise de Science Politique vol 57, no 5.

Ett par förklaringar om hur begreppen använts i artikeln: En republikansk sekularism upprätthåller upplysningens ideal, är mån om de mänskliga fri- och rättigheterna och en statsmakt som garanterar de politiska institutionernas oberoende.  En separatistisk sekularism vill istället hålla religionen borta från samhällslivet, t ex ingen religionsundervisning, inga religiösa argument inom kulturen eller medicinen och inte heller inom det sociala området. 

För övrigt: Varför kan inte göteborgare i Göteborg sköta på- och avstigning på kollektivttrafikfordon lika flinkt och enkelt som stockholmarna gör i Stockholm??

Annonser

6 reaktioner på ”Mer om sekularism till höger och vänster

  1. Innebär detta att yngre sekulära i högre grad är separatister? Illavarslande i så fall…

    Skillnaden mellan Stockholm och Göteborg beror troligtvis på två saker: Göteborgs hållplatser är öppna mot gatan vilket på ett helt annat sätt inbjuder till spring efter vagnarna och så fungerar helt enkelt systemet för att stänga dörrarna helt annorlunda i Stockholms tunnelbana – när dörrarna stängs där så stängs de verkligen och passagerarna kan inte påverka dem. Dörrarna är helt enkelt mycket snällare i Göteborg, och är det något varje folkpartist vet så är det att snällhet leder till missbruk…

  2. Det är inte bara i GBG, som lantis som numera reser en hel del har jag också noterat detta fenomen som finns på de flesta ställeni Sverige utom just i STHLM, där men helt enkelt verkar ha mer kollektivtrafikvett av någon anledning. Kanske för att där har man uppnått en kritiskt massa som skulle leda till kaos om inte de flesta agerade efter ett antal oskrivna regeler.

  3. En annan viktig skillnad mellan Stockholm och Göteborg är rulltrappekulturen. I Stockholm står folk till höger i rulltrappan, så att folk som har bråttom lätt kan passera till vänster. I Göteborg står folk i en enda gröt, så att det är omöjligt att ta sig förbi om man har bråttom. (Även om jag tycker att rulltrappekulturen har börjat erodera något även i Stockholm.)

    Jag tror det beror på modernitet/urbanitet. Stockholm är en liten storstad, Göteborg en stor småstad. I så fall borde motsvarande skillnader finnas i andra internationella städer.

  4. GÄRNINGSMANNEN tror att det är strukturerna som talar. I de flest städer är det påstigning fram hos chauffören som också är konduktör. Då är det ordning och reda och kösystem. I Göteborg kan man stiga på lite varstans. För omkring 15 år sedan var det än mer anarkistisk påstigning på bussar och liknande. Denna oordning lever antagligen kvar. Som student upplevde jag oordning positivt, som medelålders uppskattar jag kösystemet.

    Är inte en del av den franska sekularismen borgerligt liberal och ganska ateistisk (anti-klerikal)? Den verkar bortdefinierad i citatet från de franska statsvetarna. Vad har de för belägg för sitt påstående? Talar de om väljarnivå eller partinivå?

    Artikeln är på 41 sidor plus appendix, så det är lite svårt att redogöra för författarnas belägg. De talar om individnivå./VS

  5. ”Det som skiljer vänster- och högersekularister är med vilka andra attityder sekularismen kombineras. Hos vänster-sekularisterna kombineras motståndet mot den muslimska sjaletten med tolerans, hos höger-sekularister med främlingsfientlighet.”

    Frankrike är i behov av ett liberalt alternativ!

    Franska revolutionen var liberalismens födelse – och död – i Frankrike. Liberalismen har aldrig lcykats i det Frankrike som betraktar mitten-politik som ”le marais” (träsket)./VS

  6. rotfl 😀 fantastisk avslutning på inlägget. Får jag med all respekt föreslå följande korrigering (som med fördel kan avsluta alla inlägg):

    ”Och för övrigt anser jag att göteborgare i Göteborg bör sköta på- och avstigning på kollektivttrafikfordon lika flinkt och enkelt som stockholmarna gör i Stockholm”

Kommentarer inaktiverade.